Online vindbaar zijn is vandaag de dag een hele belangrijke manier om nieuwe klanten te vinden. Waar voorheen mensen wellicht direct naar jou toe kwamen, zul je er steeds meer moeite voor moeten doen om nieuwe klanten te vinden. Er wordt steeds meer online vergeleken en de concurrentie neemt alsmaar toe. Onderscheiden ten opzichte van de grote concurrenten wordt steeds lastiger en de grote partijen concurreren kleinere partijen steeds verder naar beneden. Je kunt ervoor kiezen om te investeren in Google Ads, maar ook SEO behoort tot de mogelijkheden. We lichtten beide toe en laten daarna de keuze aan jou.
Google Ads
Met Google Ads kun je binnen één dag al resultaat zien. Zet je Google Ads zoekwoorden campagne aan en koppel deze met Google Analytics. Adverteer op relevante zoekwoorden voor jouw business en ongetwijfeld dat je hier aanvragen uit zal krijgen. Je website moet hiervoor natuurlijk wel goed functioneren en er moet ook een mogelijkheid tot het doen van een bestelling of aanvraag zijn. Naast het adverteren op zoekwoorden, kun je ook met display adverteren op andere sites met jouw banner worden vertoond. Beide met een apart doel, maar wanneer op een goede manier ingericht kan dit jou bezoekers en klanten opleveren. Veel bedrijven gaan hun Google Ads uitbesteden, zodat ze er zelf minder omkijken meer naar hebben en dit door een specialist wordt opgepakt. Dit is vaak een goede optie, die je voor het beheer wel geld kost maar die er wel voor zorgt dat je maximale resultaten behaald.
Zoekmachineoptimalisatie
Naast het adverteren in zoekmachines is het ook mogelijk om tussen de “gratis” zoekresultaten te komen. Je betaald niet per klik, maar je betaald wel vaak voor werkzaamheden die ervoor zorgen dat je vindbaar bent. Dit kan bijvoorbeeld het inkopen van backlinks zijn, een webbouwer die je website versneld of een SEO specialist die je website on-page helemaal in orde maakt. SEO is meer van de lange adem. Waar je met Google Ads snel resultaat kan boeken is dat met SEO schier onmogelijk. In sommige branches kan het meer dan een jaar duren voordat je de eerste resultaten ziet. De concurrentie is een zeer belangrijke factor binnen SEO en die bepaalt vaak ook de snelheid waardoor je positieve resultaten ziet.
SEO of SEA?
In sommige gevallen ligt de keuze voor SEA meer voor de hand. Bijvoorbeeld als je op korte termijn resultaat wilt boeken. In andere gevallen kun je beter kiezen voor SEO. Met SEO investeer je in je “earned media” en breid je jouw bereik steeds verder uit. Waar je bij SEA na het stoppen met adverteren direct geen aanvragen meer krijgt, zal dit bij SEO minder snel van belang zijn. Als je stopt met SEO zul je nog wel enige tijd resultaat behouden. Alleen sta je wel stil en concurrenten halen je na verloop van tijd wel in.